..::T.E.S.I.S::..

Assalamualaikum wth. Senarai nama pelajar dan musyrif (pembimbing) untuk proses penulisan bahas tahun akhir dah pun keluar awal minggu ni. Tahun ni, 8 orang mahasiswa Melayu tahun akhir jurusan Pengajian Islam tersenarai dalam iklan tu. Aku antara 8 makhluk Tuhan paling seksi tersebut. Musyrif aku, Ustaz Ahmad Ziadi. Merangkap pensyarah bagi subjek Fiqh Muqarran (Fiqh Perbandingan). Ustaz berwajah bekas pelakon James Bond, Sean Connery merupakan antara ustaz favourite dikalangan pelajar. Aku beruntung kerana disenaraikan dalam kelompok ‘student Bond’ di bawah bimbingan beliau.

dscf4670

ustazziadi

Ustaz Ziadi (kanan)

………

Tajuk. Aku sebenarnya berminat dengan Ekonomi. Jadi, aku telah menetapkan untuk membahaskan tajuk ‘Dinar Emas’. Mungkin tajuk ni agak mencabar mental dan fizikal aku sebab tajuk ni agak jarang diperbincangkan di sini (Morocco) dan kerana itu, maraji’ atau bahan rujukan boleh aku katakan begitu terhad atau mungkin saja tiada! Tapi, aku akan cuba yang terbaik. Dinar emas dalam Islam adalah suatu hajjiyah dhoruriyyah (keperluan yang amat penting) kerana nilai emas disandarkan kepada medium aktiviti ekonomi yang dijalankan sejak zaman Rasulullah bahkan sebelumnya lagi.

Namun kerana berlaku resolusi perjanjian Bretton Woods pada tahun 1944 yang mempersetujui mata wang 44 buah negara disandarkan kepada Dolar Amerika. Sejak itu, penggunaan emas sebagai sandaran nilai utama di dalam ekonomi dinafikan. Kemerosotan ekonomi dunia sekarang kian membarah. Kilauan emas dipercayai mampu membawa kepada proses penyembuhannya. Oleh itu, jika korang terpandang perempuan pakai emas 8 tan kat leher dia, tindakan dia harus dipuji! Aku nasihatkan korang simpan la emas dari sekarang, kerana aku menjangkakan satu revolusi sektor ekonomi dunia bakal berlaku dimana emas 200 gram yang korang simpan tu mungkin bernilai 2 juta Ringgit! Apa? Korang ingat aku nak tipu korang lagik? Dont worry la, aku cakap betul nih..

Owhh..lupakan rantai emas celup Zhulian 35 Ringgit korang tu. Tak termasuk dalam revolusi tu nanti. Percayalah cakap aku.

………

Suasana bilik aku macam kilang buat besi.

Bising.

Macam pasar malam pun ada.

Gelak masing-masing pecah dinding rumah.

Tiba-tiba, suasana bertukar sunyi.

Masing-masing berpandangan.

.

.

.

“Jamban betul! Sape kentut?!’

~ by syahidd on 6 March, 2009.

10 Responses to “..::T.E.S.I.S::..”

  1. ending yang hampeh…papepon gudluck bahas..

  2. mabrouk…!!! dah dapat ustat james bond tue..tinggal ko jerlah shidan jadi charlie Angle plak ahhahah!

  3. emm best tejuk tesis tu .. Dinar Emas ..
    klu betul shahidan kawin .. banyak yang dah save ..
    kad kawin dah boleh buat sendiri ..
    emm .. bukan main lagi chef shidan ni ..
    lepas ni boleh lah buat program jalan2 cari makan edisi mesir hehehe ..

  4. Boleh kaitkan dengan isu dinar emas yang Tun Mahathir suarakan dahulu untuk kesatuan negara arab dan negara islam yang lain. Barangkali ada tertulis dalam buku Tun versi arab. Lupa tajuknya. Tapi ada, berjilid juga.

    Allahu Yousahhilkoum Fi Umourikoum. Ma3a attaufeq wa annajah. Wa
    Labas 3ilik.

    (ehhe~, takde kene mengene lak dengan di atas, tiba-tiba teringat datin ape namanye tu, mak angkat si nafir tuh. lupe lak)

  5. alang…jom i tengok angah grad kat kem 11.04.nih…2 malam maklong tido umah ibu…jgn marah ye…

  6. Menarik sekali tajuk semacam itu! Dinar mas, universal money, because diterima di mana saja di all of the world khe…???

    Hmmm… kentut nya itu….hmmm pasti lah sesak nafas rasanya….

  7. good luck dan buat yg terbaik…anything pls YM abg , abg willing to assist Shidan….

  8. amboi.22…dia lupe mami dia kat sini..oi shidan..nak kawin??argh..melanggar prinsip borang N..ahaks..oo,,dinar emas?bgus tu..bru2 ni kt UM jbtn syariah mualamat & perbankan islam wat seminar dinar emas..dato;husam musa dtg..ramai lg r..dato zahiruddin,pemilik bank islam pon ada..memg hangat..tp aku x prgi coz cbuk wat persiapan mnjelang Dinner di HOTEL PALACE OF THE GOLDEN HORSES..sombong tol ko skrg kann..aku chat dgn faru nk tgk ko..pon xnk dtg..yela..aku malayisa jer..huhu..bilela entry tntg aku nk ko wat.haha…erm,itu mesti ubai yang kentot..haha..

  9. err..
    mana taw tah2 nnti mas smakin pupus jadi lak revolusi zhulian..
    mas celup pn leh than pa…
    hahaha:]

  10. pergh.. powerlah hangpa semua. taun akhir siap ada tesis lagi. eh, hang mengaji phd ke BA nih? apapun, selamat bertesis semoga najah insya allah.

    p/s : lawa awek hang. kekekeke

Leave a Reply

 
